Van Broome tot goodbye Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu Van Broome tot goodbye Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu

Van Broome tot goodbye Australië

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

08 Mei 2010 | Australië, Sydney

Mensen, het trieste moment is gekomen. Morgen verlaat ik Australië vanaf Sydney en moet ik weer constateren dat de afgelopen tijd voorbij is gevlogen. Zowel letterlijk als figuurlijk. Zo kwam ik ruim 8 maanden geleden aan in Sydney met een klein gezelschap en zo vlieg ik nu (voor het gevoel paar weken later) van Sydney naar Bali, Indonesië voor zo’n 10 dagen, waarna ik de totale reis af ga sluiten met 2 dagen in Bangkok. Eens kijken wat voor indruk de Aziatische cultuur op mij heeft voor een eventueel latere terugkomst ooit.

Maar goed, genoeg negatief nieuws nu haha. Afgelopen 4 weken ben ik verder gaan reizen met Andy, de Zwitser en natuurlijk onze buddy, de Wicked camper.

In Broome was het snikheet, zweten als een otter dus stonden we op een heerlijke camping met zwembad. Hier hebben we nog van één (van de vele) zonsondergangen genoten. Van hier gingen we op naar Darwin. Is geloof ik zo’n 2.500 kilometer. Hier moet een prachtig gebied The Kimberly’s liggen, maar aangezien wij EN geen 4 wheel drive hebben EN het te nat was het gebied te betreden hebben we het niet kunnen zien. Het was dus behoorlijk saai wat natuur betreft. Echter, gelukkig hebben we tijdens dit stuk samen kunnen reizen met 4 vrouwen die ook een Wicked hadden gehuurd. Zo hadden we toch wat gezelligheid en prachtige lol met wat backpackers. Na zo’n 3 dagen gingen we weer onze eigen weg, aangezien zij wat meer tijd hadden om daar rond te blijven hangen. Lak Argyle is iets ten zuiden van Kununurra, is een onnatuurlijk meer in de bergen met een grote dam. Dat we hier heen gingen zegt toch wel wat over een gebrek aan spannende gebeurtenissen op dit stuk tussen Broome en Darwin.

Volgende grote ‘kijk’stop was Litchfield National Park. Kwamen hier aan in de avond en genoten in de regen op een bush bush camping van onze zelfgemaakte cuisine…pasta. In de ochtend zijn we gaan lopen en Litchfield staat bekend om de prachtige waterbronnen en watervallen waarin je kunt zwemmen. Hier dus een heerlijke ‘douche’ genomen en een echte jungle-wandeltocht gedaan. Beesten gezien die je liever niet wilt zien, maar toch…that’s the ozzy way, zullen we maar zeggen. Vanwege het erg natte weer in de weken voordat wij er kwamen, waren alle watervallen en dergelijke in top snelheid en met de onderwatercamera van Andy hebben we wat mooie foto’s kunnen schieten. Vervolgens op naar ‘grote stad’ Darwin. Hadden in de planning staan om lekker biertjes te drinken, dus zo gezegd zo gedaan. Kwam zelfs zover dat Andy eerst moest laten zien aan de uitsmijter dat hij recht kon lopen over een stoepje, voordat hij naar binnen mocht. Volgende ochtend waren we de stad alweer zat en besloten we om Darwin weer te verlaten en op weg te gaan naar Kakadu National Park. Kakadu is een groot park met moeras, watervallen, Aboriginal Rock art, bergen etcetera. Echter, vanwege het regenseizoen dat nog steeds gaande was, was het park te nat en dus grotendeels gesloten, zelfs voor 4 wheel drives dat we maar 1 iets hebben kunnen bekijken en dat was Aboriginal Rock art.

Leuk, maar niet reuze, dus maar snel weer weg hier. Op naar Alice Springs en Ayers Rock, oftewel de Uluru. 3 Dagen later kwamen we aan in Alice en gingen we op weg naar de West Macdonnel Ranges, ietwat westelijk van Alice Springs. Prachtige rode heuvels/bergen met daartussen watergangen die nooit opdrogen. We stonden hier op een bush bush camping weer en besloten hier 2 dagen te blijven. Heerlijk gezwommen in het ijskoude water en een heerlijke tijd gehad. Hierna gingen we naar Yulara, oftewel het Ayers Rock resort/dorp dat vlakbij de Uluru en de Olga’s is gebouwd. In de ochtend hebben we eerst de Valley of the Winds wandeling gedaan door de Olga’s. Onwerkelijk hoe zulke grote, kale, felrode rotsen daar zijn ontstaan in de middle of the dessert. Gelukkig waren we lekker op tijd in de morgen, anders hou je het daar niet 2 uur vol te wandelen. Vervolgens geïnstalleerd op de camping, duik genomen in het zwembad en een maiskolf op de barbie gegooid en in de namiddag op naar de Uluru om de zonsondergang te bekijken. Stonden daar als eerste op de speciaal aangelegde parkeerplaats. We bleken iets te vroeg met ons biertje op het dak van de bus te zitten, dus besloten we eerst maar even een rondje om de Uluru te rijden. Maakte meer indruk op me dan ik had verwacht. Het is enorm groot en vreemd. Het is tenslotte niet voor niets HET icoon van Australië en ben dus ook blij dat we er heen zijn gereden. Vervolgens terug op onze zonsondergang parkeerplaats de kleuren zien veranderen van de grote rots. ’s Avonds paar biertjes gedronken en volgende dag op naar de oostkust gereden. Deze weg is ook vrij saai, maar we hebben ons altijd prima kunnen vermaken onderweg. Hadden lol om de domste dingen en haalden rare capriolen uit om de Wicked Van eerder af te laten schrijven dan Wicked eigenlijk van plan was denk ik haha.

Kwamen paar dagen later uit in Townsville. Stonden hier langs het strand waar best veel backpacker auto’s geparkeerd stonden en maakten er een gezellige avond van met z’n allen. Dat is wel grappig, lijkt één grote familie al die backpackercampers. We moesten overigens wel enorm wennen aan de oostkust cultuur. We waren zo langzamerhand Western Australiens geworden, erg vriendelijk, open, even praatje maken, hand op steken naar iedereen die je tegenkomt op de weg. Dit is niet meer zo eenmaal in Northern Territory en Queensland. Na de gezellige avond waren we beide nogal lui en lui en lui. Toch gingen we maar even zo’n 350 kilometer zuidelijk naar Airlie Beach. To see what’s happening. Het is altijd druk daar. Ook al regende het, backpackers in elk gaatje of steegje of kroeg. Dus hier lekker op stap. Ontmoetten een ouder stel Ozzies waar we gezellig een paar uurtjes bier mee dronken. Weer eens wat anders, zullen we maar zeggen. Volgende ochtend stond onze kop weer anders en besloten we weer naar het noorden te rijden (zo’n 600 km) op naar Mission Beach. Dit is de plaats waar het regenwoud eindigt op het strand. Zochten daar een plaats voor overnachting en bedachten wat we de overgebleven 2 dagen konden doen, aangezien we dan op het punt stonden de camper weer in te leveren in Cairns. Gingen naar de Tablelands. Dit is een bergachtig gebied ten westen van Cairns met watervallen, regenwoud, meren, van alles. Gingen hier een weggetje op naar de Misty Mountains. Dachten, oh leuk. Bleek zo’n 30 km zandpad, grindpad, graspad te zijn. Arme Wicked. We spotten hier wel behoorlijk wat wildlife, zoals 2 slangen, een kalkoen, een cassowarie en een wild varken. Onbetaalbare ervaring dus :). We eindigden de dag in Yungaburra. Hier is een Italiaans/Zwitsers restaurant gevestigd met eigenaar Nick (zwitsers). Aangezien Andy Zwitsers is, hebben we hier onze prachtige reis afgesloten. Volgende dag via Lake Eacham (prachtig vulkanisch meer met helderblauw water, veel vis en schildpadden) naar Cairns gereden. Auto uitmest en de auto ingeleverd met 14.908 kilometer d’r bij op in deze 5 weken. Je mag een verhaaltje achter laten in de auto, dus hebben we iets moois opgeschreven voor de volgende arme huurders van ‘onze’ camper. Nog heerlijk 2 dagen genoten in Cairns, waarna Andy voor 2 weken een vlucht naar Fiji eilanden heeft geboekt. Met hem heb ik er een enorm goede vriend bij die ik zeker nog eens op ga zoeken en/of vaker ga reizen.

Van Cairns ging ik naar Mackay om een paar dagen door te brengen bij Laurence en Kerrie. Was enorm goed om ze weer te zien en ook heb ik er 3 dagen kunnen werken, zodat ik wat van me energie kwijt kon. Na afscheid genomen te hebben vandaag vloog ik naar Sydney en morgenvanavond dus naar Bali. Zal daar even genieten, heerlijk!! Het is een beetje een saai verhaal dit keer, maar goed…’t is nog altijd beter dan het leven in Nederland denk :).

De groeten maar weer en sorry voor jullie, maar over 14 dagen kom ik jullie weer vergezellen in Nederland. Zal proberen wat mooi weer mee te nemen.

• 08 Mei 2010 - 09:28

Martijn En Savannah:

man wat zul jij dat gaan missen daar volgens ons!!
    Geniet er nog maar lekker van de laatste weken!!

en dan weer lekker naar de City BASSE

• 08 Mei 2010 - 10:06

Rick:

Klinkt allemaal weer super! Ik hoop ids dat je het weer mee kunt nemen, het is hier vandaag rond de
    10 graden!

• 08 Mei 2010 - 10:33

Kor En Marina:

Hallo Dennis,

Bovenstaande klinkt super en inderdaad wat vliegt die tijd vorbij. We hopen je eind mei weer te kunnen spreken, we zijn wel benieuwd naar alle verdere verhalen die je daar mee hebt gemaakt. We wensen jou de komende weken nog veel plezier toe. Doe rustig aan en dan zien we je snel.

Groetjes Marine en Kor

• 08 Mei 2010 - 16:04

Wicher En Greetje:

Hoi Dennis,

Bedankt voor je mail. Wij zullen jouw verhalen missen zeg. Maar alvast een goede vlucht naar huis.

• 08 Mei 2010 - 17:42

Anoek:

Ik ga je voetstappen volgen en hoop dat ik net zoveel plezier mag gaan beleven als jij de afgelopen tijd hebt gehad in Western Australia. Maar ik zal blij zijn als ik je over 2,5 maand echt weer kan vasthouden. Bij deze een hele dikke knuffel uit Geraldton en een hele fijne vakantie ..in je vakantie...in Balie gewenst. Geniet ervan!

• 09 Mei 2010 - 08:11

Rohejohe:

ha Dennis reiziger ten top geniet er nog even van en tot gauw rohejohe

• 09 Mei 2010 - 10:53

Nicole:

Hoi Dennis,

Maar toch wel weer een leuk stuk om te lezen, op de zondag! Helaas vliegt de tijd, maar aan alles komt een eind!
    Geniet van je laatste paar dagen in Bali en tot de 22ste!

Groetjes

• 09 Mei 2010 - 11:51

Marjolijn:

Hey Dennis,

Niks geen saai verhaal hoor, klinkt weer als intens genieten ;)

Heel veel plezier op je afsluitende 'mini-vakantie' in Bali en de hertogjes staan in de karre koud voor als je weer terug bent :D

Enjoy!!

• 10 Mei 2010 - 09:55

John:

Ha chef!! Inmiddels in Bali aangekomen las ik. Geniet ervan daaro! Gehele onthouding van drank waarschijnlijk.. (alcohol verbod??)? Maarre, mooi stukkie weer hoor, in sneltreinvaart dit keer! Nou tot over twee weekies! kalm an daar in Bali.

Goed Goan!!

• 16 Mei 2010 - 17:17

Stieneke :

Hey Dennis, hier nog even een berichtje vanuit Groningen! Ik zie en lees dat je allemaal leuke dingen hebt gedaan, super zeg! Alvast een fijne terugreis en we komen elkaar vast wel weer eens tegen binnenkort!