Cowboycursus en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu Cowboycursus en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu

Cowboycursus en Brisbane

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 September 2009 | Australië, Brisbane

The Jackarooschool

How´re you do´in mate? Bedankt voor alle interesse in de vorm van reacties op waarbenjij en emailtjes! Erg tof!!! Goed..ik zal proberen te beginnen waar ik vorige week ben opgehouden. In Sydney…

Zondagmorgen de 6e september zijn Anouk, Lieke en ik vertrokken met de trein van Sydney naar Tamworth, de plaats waar het YHA hostel staat waar we de volgende morgen opgehaald werden. Na dik 6 uur in de trein onvergetelijke landschappen gezien te hebben waren we gearriveerd en hebben we bij de supermarkt nog ff pannenkoekenmix gehaald en hebben de dames er een heerlijke maaltijd van gebakken. Er bleken nog twee Nederlanders te zijn, een dame uit Lemmer en een jongen uit Wageningen. Gelukkigerwijs was ik hierdoor niet als enige jongen op de Jackaroo course. Maandag werden we rond 9 uur opgehaald en zijn we langs een ‘second-hand shop’ gegaan om eventuele werk/paardrij kleren aan te schaffen. Vervolgens een veel belangrijkere stop gemaakt en wel bij de Liquer shop. Aangezien in Australië geen alcohol verkocht mag worden in de supermarkt heb je hiervoor speciale winkels. Dus hier een doos bier ingeslagen van Tooheys New. Een heerlijke biertje wat smaakt naar Heineken (I think). Zo’n 40 dollar (25 euro). Stuk duurder dus dan in NL, want een doos komt overeen met iets meer dan een krat.

Hoe verder we van Tamworth afreden, hoe kleiner de wegen werden en hoe mooier het landschap. Onderweg zag ik mijn eerste in levenden lijve Kangaroe. Een kleintje van zo’n 1 meter hoog (max). We reden op een gegeven moment op een weg welke doodlopend was en eindigde na zo’n 8 km bij de boerderij van Tim, de eigenaar van de school. En heerlijk als’t weer was toen we vertrokken, zo slecht was het toen we aankwamen, het regende en later begon het te onweren en stuff. We zetten onze rugzakken in de shed (schuur) en pakten allemaal een bed. Daarna konden we kennismaken bij het kampvuur onder het genot van een kopje ‘Billy’s Tea’, Theeblaadjes met water gekookt in het vuur. Vervolgens gingen we naar de paarden welke reeds gezadeld waren en al en koos Tim voor iedereen een geschikt paard. De mijne was Swappie haha. Een mooie zwarte, maar een onwijs koppige en erg dominant. Had er deze week dus een flinke kluif aan, maar het voordeel was dat dit een racepaard is geweest, vandaar dat deze wat sneller wilde dan de rest…heerlijk!!

Het bijzondere op deze school is dat we hebben leren een paard te berijden op de ‘Natural Horsemanship’ (western) manier. Dat houdt in dat je niet hardhandig je paard gaat sturen of voortwaarts laat bewegen, maar het paard probeert te sturen door middel van je lichaamstaal en -beweging. Erg bijzonder en ben verrast dat dit zo makkelijk gaat (in vergelijking met de ‘Engelse manier’). De eerste dag zijn we meteen de bergen ingegaan en dan liepen we daar op zo’n klif en op een steile helling over een 1 meter breed paadje, helemaal geweldig!!! En uitzichten, fantastisch!!! Enig groot nadeel van maandag en dinsdag was dat het flink regende en onweerde terwijl we op het paard zaten, dus ’s avonds waren we doorweekt. Dan weer rond het kampvuur om op te warmen. Dit vuur brandde trouwens de hele dag, want het eten moest er ook boven gekookt/gebraden worden. Echt primitief dus.

Dinsdag hebben we naast paardrijden, geoefend om lasso te werpen, geholpen een paard een hoef onder te slaan en te zwaaien met een ‘crack’. Een soort zweep met een knotje waarmee je een mooi knalletje kunt maken. Hierna zijn we naar de schapen gegaan, die een gedeelte van de ‘students’ even daarvoor naar elkaar toe gedreven hebben met hun paard. Hier mochten de liefhebbers go sheep-wrestling. Oftewel een schaap pakken en op de kont zetten, zodat hij eventueel klaar is om geschoren te worden (echt scheren ging niet door vanwege de regen). ’t Is mij gelukkig gelukt, maar Anouk (uit Lemelerveld) lag languit in de modder, helemaal lachen natuurlijk!! Meteen hierna hebben 2 staf leden een schaap eruit gepikt en de strot doorgesneden, zodat we deze woensdagavond en/of donderdag avond gedeeltelijk op konden eten. Toen we het schaap daarna naar het vuur sleepten begonnen de 2 zelfde staf leden de huid eraf te snijden. Vervolgens in de takel en daar is zij een dag blijven hangen in een deken. Erg interessant. Zie ook foto’s.

Woensdag hebben we geen paard gereden…want het was sabbatical day for Swappie. Deze dag hebben we wat onkruid geplukt en zijn we ’s middags aan de gang geweest met hekwerk repareren. Door dit te doen worden de kansen voor ons om op een boerderij te kunnen werken vergroot.

De volgende dag moest het dan gebeuren. We gingen een enorme wandeling maken door de bergen op het eigendom van Tim (zo’n 3000 acres groot). Lunch werd meegenomen in een 4x4 en onderweg hebben we dus gegeten. Iets daarvoor eerst het rundvee bij elkaar gedreven en in een omheining geleid. Hier werden dan de kalfjes geteld en konden we gaan kalf worstelen. Hiervoor is een beetje oefening niet verkeerd zoals ook te zien is op de foto (hangend aan de staart). Ook hebben ze een kleine bolle flink onder handen genomen door hem te oormerken, te brandmerken, stuk oor eraf te snijden (soort merk van Tim) en door te castreren. Castreren gaat best makkelijk..snij de zak een beetje open voor de ene bal, snij de leidingen door en doe het zelfde bij de andere bal. Deze lagen ’s avonds op de bbq. Nogal taai moe’k zeggen. Maar misschien had’k een verkeerd stuk. Hierna zijn we de paarden weer opgestegen en zijn we terug gegaan naar huis zo’n 2 uur rijden.

Vrijdag zijn we begonnen met het opzadelen van de paarden, waarna we zijn gaan galoperen. Best gaaf, want nu kon ‘voormalig racepaard Swappie eindelijk z’n energie eens kwijt, heerlijk! Daarna nog 2 spellen gedaan in de paardenbak welke wij jammerlijk genoeg hebben verloren..
De laatste dag was dus aangebroken en daardoor was een zwaar en emotioneel afscheid onvermijdelijk. Ik moest Swappie weer laten gaan. Na de spullen gepakt te hebben zijn we weer met z’n allen (zo’n 18 pers) naar Tamworth gebracht en konden we een douche pakken en klaar maken voor uiteten en de pub. Echter ik zou naar Jacinta en had 2 keuzes, trein 20 uur en zaterdag morg vertrekken. Of bus 10 uur en vrijdag avond vertrekken. Heb dus de bus gepakt met een Deense die ook mee deed met de cursus en heb dus the party moeten laten schieten.

Dit weekend heerlijk bij Jacinta even lekker niet zoveel doen. In de zon bakken ofzo bij 25 graden, mjum! Zaterdagavond was er wel een groot festival in Brisbane. Groots vuurwerk en wij hadden een reuze uitzicht, omdat we bij familie van Jacinta konden zitten op het balkon op de 26th floor. Echt overweldigend vuurwerk, ging 25 minuten lang door en zowel het startsein als het eind werden aangegeven door 2 straaljagers die vlak over de stad heen joegen. Realy amazing!! Daarna heerlijk wezen stappen en maandag avond pak ik het vliegtuig naar Mackay naar de ouders van Jacinta waar het zo’n 28 graden is.

Hoop dat’t in Nederland ook allemaal goed gaat en bij deze aan iedereen de groeten!! Blijf mailen of reacties plaatsen!! Leuk!

Nou…de mazzel!!

PS..Bekijk ook de video!!

• 13 September 2009 - 08:46

Sandra:

Je paard was toch zwart???????

• 13 September 2009 - 08:46

Judith Wicherson:

Hoi Dennis,

Het klink fantastisch daar in Aussieland!Erg leuk om je berichtjes te lezen. We blijven je volgen. Groetjes

• 13 September 2009 - 08:49

Sandra:

Super Dennis! Wat een verhaal! En gelukkig was ik er niet bij! Blegh een schaap slachten e.d. Mij niet gezien!

Nou heel veel plezier met het volgende avontuur en we zijn benieuwd naar je volgende verhaal!
    Dikke kus van Meike en mij!

• 13 September 2009 - 09:17

Margreet:

Hey Dennis,
    Super dat je het zo naar je zin hebt!
    Fijn dat we zo helemaal op de hoogte kunnen blijven van wat je uitspookt!

Groetjes Johan Margreet en Thomas en natuulrijk een speciale knuffel van Tommie voor jou

• 13 September 2009 - 10:09

Danielle! :

Heee Dennis!

Leuk om te weten dat je een taai stuk had van die bal. Erg interessant! Ook erg lekker om te lezen trouwens :P.
    Maargoed. Mooi dat je het nog naar je zin hebt. Een erg leuk verhaal om te lezen en ben benieuwd naar het volgende verhaal!

Kussie!

• 13 September 2009 - 12:15

Martin:

Hee Dennis,

Super gaaf zeg, en de omgeving ook. Jij vermaakt je prima als ik de foto's zo bekijk :) We zien elkaar on the East Coast..
    MOI

• 13 September 2009 - 12:25

Matthijs:

Yoo,
    Verhalen schrijven kan je wel!Erg leuk om te lezen! Heb net de foto's en de video bekeken..zeer gaaf en het vuurwek, niet verkeerd hoor!
    Good luck!

Groeten

• 13 September 2009 - 13:25

Adje:

Hop hop hop, dennis in galop. Je vermaakt je daar prima zo te lezen.

kalm an doen doar en ben benieuwd naar de volgende update.

(wat is werken dan saai zeg)

• 13 September 2009 - 14:07

Cor Steffens:

Hoi Dennis,
    Zo te zien ga jij je de komende tijd niet vervelen. De natuur ziet er daar in alle opzichten goed uit.Is het daar een ritueel om met je snuit in het zand achter een kalf te hangen?
    Groet en tot 'horens',
    Cor en de rest van de familie

• 13 September 2009 - 17:26

Janetta:

Hallo Dennis.....samen met Evert er weer even voor gaan zitten, wat weer een prachtig verhaal, en wat een belevenis! Genieten.....

• 13 September 2009 - 20:49

Lense En Jane:

Heey Dennis,

We volgen je op de voet hoor!!!
    En je schrijfwijze bevalt ons prima.
    Lache joh!
    Groetjes en geniet ervan.

• 14 September 2009 - 18:18

H Wicherson:

Hallo Dennis,

wij vonden het leuk je even gesproken te hebben.
    Wat een belevenis allemaal. Heleen heeft ook even geprobeerd zo zonder teugels terijden maar het viel niet mee op het laatst lukte het een beetje.
    Tot het volgende reisverslag.
    rohejohe wicherson.....

• 14 September 2009 - 19:09

John:

Ha cowboy! Zo te lezen (en horen) goed naar je zin daar!! Mooi man! Mooie eerste werkdag gehad?

Kalm an! Ik spreek je!

Groet john

• 16 September 2009 - 13:23

Gerda :

Je maakt wel wat mee hoor!
    Vooral van dat schaap (brr), al wil ik niet hypocriet zijn aangezien ik een echte carnivoor ben.
    Toch wel heftig lijkt mij, evenals de ballen van de stier, ha ha.
    Jammer alleen dat het bier zo duur is, je zou haast geheelonthouder worden door die prijzen.
    Nou veel plezier in down under he?
    Groetjes, Gerda

• 17 September 2009 - 19:48

Harry En Sonja:

he hoi, heb net van je pa gehoord wat je allemaal beleef, nu kunnen we het zelf bekijken.
    veel plezier!!Geniet ervan.
    groetjes Harry en Sonja+ kids

• 17 September 2009 - 21:06

Martijn En Savannah:

hee kerel
    ie beleven wel eem wat daaro ook wij volgen joe stiekem wat je allemaal beleeft hoor!! dennis op een peerd had nog niet voor me gezien en dan die ballen haha lekker hoor! nou we wachten op volgende bericht echt super!

• 18 September 2009 - 09:49

Susanne:

Ha Dennis,

Zo te lezen heb je een drukke maar leuke en zinvolle week gehad. En zoals ik het begrijp ben je nu dus aan het werk op die boerderij. Dat zullen we, gok ik, het volgende verhaal wel lezen.
    Mooie vuurwerkfoto's.

Groetjes Suus

• 19 September 2009 - 05:31

Denise:

Heey Dennis,

Klinkt erg leuk ben benieuwd hoe je het gaat vinden op de boerderij waar je gaat werken! Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen en misschien zie ik je nog in Mackay!

Veel plezier!

• 22 September 2009 - 18:14

Nienke:

Hee Dennis!

zo te zien vermaak je je prima daar, mooizo!
    Mooi verhaal, en foto´s! alleen vind dat van die schaap wel beetje wreed hoor..
    veel plezier daar in Mackay, en zal je blijven volgen!