Eerste week op het werk in Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu Eerste week op het werk in Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu

Eerste week op het werk in Mackay

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 September 2009 | Australië, Mackay

Hier weer een verslagje, deze keer van de afgelopen week die ik werkend door heb gebracht in Mackay op een suikerriet boerderij en waar ik tevens nog een tijd blijf.

Het was weer erg leuk om de reacties en mailtjes te lezen van jullie!! Super!

Oké…vorige week maandag ben ik van Brisbane naar Mackay gevlogen, overdag nog even met Jacinta en 2 vriendinnen de stad in geweest en geluncht, heerlijk! Rond een uur of 6 werd ik uitgezwaaid door Jacinta (voor de duidelijkheid; Jacinta was 1,5 jr geleden als uitwisseling een jaar in Steenwijkerwold, vandaar dit contact) en haar vriendin het vliegtuig in voor een 75 minuten durende vlucht naar het noordelijker gelegen Mackay. Eenmaal aangekomen stond Laurence (Jacinta haar vader) mij op te wachten en dit maal was ook de bagage meegekomen :). De Jute (pick-up) stond zowat voor op de stoep met de hond achterin de bak dus we konden richting zijn huis. Onderweg legde Laurence het één en ander uit over Mackay, het werk wat me stond te wachten..van alles. Het was donker, dus ik zag niet precies waar we heen gingen, maar op een gegeven moment reden we een grote heuvel op en daar stond z’n huis dus midden bovenop. Prachtig uitzicht overdag over het omliggende gebied en je kunt zelfs een aantal eilanden zien die deel uitmaken van de Whitsunday Islands. Thuis kennis gemaakt met Karrie (moeder van Jacinta), Palmina (zus) en Florina (meid uit Zwitserland die 3 dgn eerder is aangekomen en 3 maanden vrijwilligerswerk gaat doen op een school voor moeilijk lerende kinderen).

Volgende dag meteen aan de bak en beginnen om 7.30. Bezig geweest met wat onderhoud aan irrigatiepijpen en ’s middags ben ik een stukje mee geweest op de suikerriet hakselaar. Deze hakt de lange (soort maïs) stengels in stukjes van zo’n 20 cm en deze worden per trekker en kiper naar een enkelzijdig treinspoortje gereden waar wagons staan. De kipers worden overgeladen naar de wagons en deze worden eens in de 2 dgn ofzo opgehaald en naar de ‘sugarmill’ gebracht. Dit spoor loopt door het hele gebied en is eigendom van de suikerriet fabrieken.

Woensdag heb ik irrigatie aangelegd hier voor het huis en een klein stukje gevreest. Daarna even de stad in geweest waar Laurence twee kranen aan het werk heeft. Hier moest hij paar kleine reparaties uitvoeren en werd ik weer een stukje wegwijzer. Donderdag en vrijdag zijn we wezen planten. De laatste keer dit jaar, dus dit kon ik nog net even meepakken. Best zwaar werk, achterop de trailer staan en zorgen dat de planter genoeg stengels krijgt om te planten.

Zaterdag ben ik met Florina naar het strand geweest. Het eerste strand wat we hier hebben bezocht was Harbour Beach. Het was nogal laag tij dus tussen het strand en de zee moest je eerst zo’n 50 mtr lopen over een beetje nat strand voordat je kon genieten van het prachtig helder water. ’s Avonds zijn we op stap geweest in Mackay. We werden gebracht, maar toen bleek dat ik mijn ID was vergeten dus moesten we weer terug..stom dus. We waren begonnen in een dancing bar oid. Was erg nieuw, stonk naar verf, leek op een pakhuis van binnen, en had geen sfeer. Had toch erge dorst, vandaar dat we toch nog uurtje of 2 zijn gebleven. Daarna naar een gezellige kroeg die er beneden zat. Malloy’s…stond een machtig bandje te zingen en was een super gezellige kroeg. Hier maar aan de Heineken gegaan en aangezien we een beetje laat daar heen zijn gegaan ging de band stoppen. Natuurlijk erg teleurgesteld, dus ik vroeg…I’m coming from the Netherlands special to see you guys, want you play something of CCR? En ja!!! Ze gooiden er nog een nummertje in. Nu weet ik dus naar welke kroeg ik ga aankomende zaterdag :). Op een gegeven moment was’t wel weer genoeg bier, dus belde Florina dat we opgehaald konden worden.

Zondag zijn we naar een ander strand geweest, Eimeo Beach. Mooi strand met weinig wind. Alleen het is overal erg rustig. Onbegrijpelijk voor Nederlandse begrippen, maar het is stralend weer, beetje wind, zo’n 27 graden en de stranden zijn licht, erg licht bevolkt. Beetje jammer, mja.

Maandag, dinsdag en woensdag was Laurence vut dus ben ik bezig geweest met de irrigatie elke dag verleggen, onderhoud aan het getrokken materiaal vóór de regenperiode en van alles en nog wat. Vandaag heb ik lekker een halve dag vrij genomen en ben ik naar een winkelcentrum geweest, wat boodschappen doen, lekker geluncht en daarna naar het strand geweest voor een kleine 2 uurtjes. Nu zit ik met me rug en benen verbrand dit verslag te typen, dus de zon deed z’n werk wel terwijl ik heerlijk lag te slapen aan de bruisende ocean.

Nou…tot de volgende keer maar weer!!

• 23 September 2009 - 09:14

Danielle :

Weeeeeer een leuk stukkie Dennis!:)

• 23 September 2009 - 09:16

John:

Zo zo... gespierd mannetje (foto..)! Zo te lezen nog aardig naar het zin aan de andere kant van deze bol.. Hier is temperatuur ook nog aangenaam! rond 20 graden overdag, dus van herfst nog weinig sprake.. Kalm an!

John

• 23 September 2009 - 11:05

Arjan:

He brother......weer een leuk stukkie. Je kunt daar dus wel zweten lees ik wel!

Arjan

• 23 September 2009 - 12:31

Sandra:

Leuk om je stukkie even te lezen! En je ziet wel weer wie er niets te doen hebben op hun werk!! ;)

• 23 September 2009 - 16:33

Erwin De K:

Leuk verslag Dennis.
    yoooooooo

• 23 September 2009 - 18:47

Wicher&Greetje:

Leuk om je zo te kunnen volgen.Vanmiddag nog een collega van jouw van het Doevehuis gehad die bij de Kleine werkt. Hoorde raar op dat je zover weg bent. Succes en Groetjes

• 23 September 2009 - 20:39

Susanne:

Zo te lezen heb je niet stil gezeten en al aardig kunnen wennen, wat uiteraard ook de bedoeling is. En hopelijk bevalt het je allemaal al wat.
    Mooi om te lezen dat je om een stukje Creedence gevraagd hebt, daar in de plaatselijke kroeg. Dat doet me deugd.

Je schrijft overigens erg leuk.

Groetjes!

• 23 September 2009 - 21:31

Lense En Jane:

Heey Boef,

We zien dat je al aardig begint te wennen.
    Leuk stukkie heb je weer geschreven en we zullen je blijven volgen.
    We moesten wel erg lachen om je t-shirt hahahaha
    gr van ons

• 24 September 2009 - 07:07

Marcella:

he dennis.. wat een leuke stukjes iedere keer!! erg leuk om te lezen en ook erg leuk om te weten dat je het super naar je zin hebt:) doe Skippy de groeten als je haar ziet en alle andere Australiers ook ;) ..

kus marcella

• 24 September 2009 - 08:18

Martina:

Ha die Dennis!
    Lekker los gaan op CCR!! JOEHOE!
    Zo te lezen heb je het prima naar je zin, en gaan die maanden voorbij vliegen!
    Vanuut Tuk bliebn we joe volgn! :D HAHA!

• 24 September 2009 - 10:18

Aleida:

Hey Dennis!
    Zo te lezen vermaak je je prima en bak je lekker bruin.. pff ben jaloers!
    Dennis geniet ervan en 'zet an die lippe'! mooi man!

Liefs vanuit St'wold!

• 24 September 2009 - 19:17

Nicole:

Je bent een natuurtalent in schrijven dennis, leuk om te lezen hoe het daar in aussie land gaat. (even proberen origineel te zijn :S)Veel plezier en tot het volgende verslag...

Groetjes

• 24 September 2009 - 20:33

Joris & Rianne:

En tja.. als een man 'dorst' heeft.. Dan blijft hij nog wel 2 uurtjes hangen ;)
    Leuk je verhalen te lezen en goed te horen dat ze aan de andere kant van de wereld ook niet vies zijn van een stukkie CCR.
    Ga lekker genieten!
    Groetjes uut Tuk!

• 02 Oktober 2009 - 17:55

Hans En Ymkje:

Ha die Dennis.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van daar. We blijven je volgen op je site, en genieten van je schrijftalent. Heel leuk.
    Groetjes!!!!!!

• 02 Oktober 2009 - 19:43

H Wicherson:

Hallo Dennis,
    Even een berichtje van deze kant.Wij wensen je een fijne verjaardag toe in dat verre oord .
    Morgen gaan we feest vieren en nemen ook even een pilsje op jou.Een groet van ROHEJOHE

• 02 Oktober 2009 - 20:58

Anne Marijn:

Heey Dennis!
    Nog heel veel plezier in Australie! Geniet ervan!
    Groetjes vanuit Frankrijk,
    Anne Marijn

• 03 Oktober 2009 - 16:55

Laurens & RIa:

Ha die Dennis,

weet niet exact hoe je hier berichten stuurt, maarre: Ook al ben je aan de andere kant van de wereld: Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!
    Maak er een gave Australische dag van met een Hollands tintje!!!!
    Laurens & Ria

• 04 Oktober 2009 - 15:19

Annie En Cor:

Dennis, leuk je te volgen op deze manier. we hebben gisteren op de bruiloft van judith en andries je vader en moeder gefeliciteerd met je verjaardag maar willen jou langs deze weg ook filiciteren.Geniet van je verblijf daar in australie maar volgens mij lukt dat wel als we het zo lezen.

j

• 05 Oktober 2009 - 17:27

Janetta:

Ha die Dennis....op de valreep, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Groeten familie Bos ut Else