Great Ocean Road en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en Melbourne

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

19 December 2009 | Australië, Melbourne

Allemaal ten eerste PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN GELUKKIG EN VOORAL GEZOND 2010!!!!!!

Om te beginnen..in Adelaide. Na Kangaroo Island avontuur weer terug gekomen in Adelaide met Andi, de jongen uit Zwitserland. Hij is de 1e morgen meteen vertrokken naar West-Australie, Perth, en ik heb de woensdag beetje uitrustend doorgebracht. Verder ben ik naar een reisbureautje gegaan en een toer geboekt naar Melbourne via een wijnproeverij, de Grampiens (bergen in de staat Victoria), Adventure Caving (door grotten sluipen en kruipen) en de Great Ocean Road. Dus donderdag morgen uur of 8 werd ik opgepikt door een busje waar nog 8 andere mensen inzaten. Met z’n 9’en zijn we op weg gegaan naar de wijnproeverij wat op de route ligt naar Melbourne. Allemaal verschillende wijnen geproefd en ik moet zeggen, de één smaakt nog minder dan de andere. Desondanks toch één fles minst vieze wijn aangeschaft voor de avond :). Ook wat interessante vragen gesteld natuurlijk, om haar toch het idee te geven dat ze echt goede wijnen maakten en het overheerlijk was ugh ugh. Give me the taste of beer.

Vervolgens naar de Naracoorte Caves gereden. Dit zijn ondergrondse grotten waar we gekeken hebben in het informatie centrum en daarna Adventure Caving hebben gedaan. Overalls aangetrokken, helmpje op met zoeklicht, kniebeschermers en naar beneden maar. Sommige grotten waren enorm, maar allen zijn ze met elkaar verbonden door grote, maar ook kleine doorgangen. De uitdaging was dan om (in het donker natuurlijk) door de kleine doorgangen te kruipen, voorwaarts dan wel achterwaarts. Een vreemde ervaring, leuk om te doen, maar na een tijdje wordt je het wel zat om elke keer in zo’n krappe, amper beweegbare ruimte te bevinden. Als laatste de ‘super challenge’ gedaan. Tussen 2 rechtopstaande rotsen door lopen (zijwaarts, zo smal is het) en dan langzaamaan klimmen. Alles zijwaarts, waar je je hoofd niet om kunt draaien, zo smal. Mocht je uit glijden zit je vast tussen de rotsen, dus dat was niet zo´n prettig vooruitzicht. Uiteindelijk na het slagen van de ´super challenge´ kregen we een werkelijk ´adventure caving´ certificaat uitgereikt.

Na het grotten kruipen zijn we op weggegaan naar het hostel wat dichtbij was in een klein dorpje. Hier sliepen we allemaal op één gezellige kamer en hebben we pasta en bbq gegeten. Vervolgens de avond afgesloten in de plaatselijke sportbar.

Volgende ochtend na ontbijt vertrokken op naar de Grampiens Mountains, waar we gingen hiken. Lopend naar de toppen van de berg over rotsen en al, erg gaaf en mooie uitzichten over het algemeen vlakke landschap in Victoria. Ook zijn we naar de MacKenzie Waterfalls geweest. De hoogste waterval van Victoria. Echt gaaf om er dichtbij te staan. Het water is eigenlijk alleen regenwater, dus wanneer het een periode erg droog is, geen water, maar wij hadden dus ´geluk´. De dag hebben we afgesloten door een bezoek aan het Aboriginal Centrum. Enorm interessant ook hoe wreed de Aboriginals van hun land zijn afgejaagd en er was enorm veel te lezen over de geschiedenis en de gewoontes van de stammen destijds. Velen zijn vermoord tijdens de Engelse ´invasie´. Na dit gezien te hebben zijn we zo´n 2,5 uur verder gereden naar de kust. Aangekomen in Warrnambool zijn we het hostel ingetrokken om te gaan eten. Paar biertjes gedronken en gaan slapen. Iedereen was erg moe na het lopen, slenteren en zitten in de bus. Dat is ook met name het nadeel van een toer. Bus in, bus uit, alles is geregeld en je hoeft je nergens druk om te maken. Geen avontuur, zoals een verassing, niks gaat kapot (als Kangaroo Island haha), beetje saai dus. Voor mij denk ik geen toer meer.

Volgende dag weer vroeg vertrokken en begonnen aan de Great Ocean Road. Deze route gaat direct langs de kust en eindigt bij Melbourne. Bekendste punt aan deze route zijn de 12 Apostels. Tijdens het rijden op de Great Ocean Road zijn we verschillende keren gestopt bij uitzichtpunten op de toch wel aardig ruige zuid kust. Goed te zien dat de zee hier echt miljoenen jaren de rotsen aan het eroderen is en ook is goed te zien dat het zeeniveau jaren geleden zo’n 20 meter hoger was dan nu. Op de rotsen zijn heel goed de verschillende waterniveaus te zien, dus waar maakt iedereen zich druk om met de stijgende zeespiegel en het klimaat?? Maar goed…hebben de London Bridge gezien. Is een rots zo’n 50 meter in de oceaan met een onderdoorgang. Echt enorm groot ook. Daarna de 12 apostels (of eigenlijk nog slechts 7). Vond dit eerlijk gezegd, na de rest van de kust al gezien te hebben niet erg super. Vond de London Bridge meer onwerkelijk om te zien.

Vervolgens ergens anders op de route richting Melbourne gestopt en koala’s gespot. Ook had onze aardige buschauffeur wat vogel voer ingekocht zodat we papegaaien konden voeren. Had er op een gegeven moment 1 op iedere arm. Super ervaring om zulke prachtige vogels van dichtbij te zien. Het begon zo langzamerhand avond te worden en we werden gedropt in metropool Melbourne. Hostel had ik al geboekt en met nog iemand van de toer op weg gegaan. Hostel was enorm, grote bar, alles perfect op de kleine rot keuken na. Dus normaal gezond eten koken was d’r niet bij. Zondag en maandag op zoek geweest naar een baan, maar vooralsnog niks kunnen vinden. Maandag ben ik naar de ACDC tentoonstelling geweest. Ze zitten er over na te denken deze ‘Family Jewels of ACDC’ na Melbourne ook in het buitenland te showen. Was in ieder geval erg mooi opgezet en ook super om oude albums, kleding, brieven, krantenknipsels, interviews en videoclips te zien. Hier was ik dus wel even zoet. Dinsdag ben ik naar de mensen gegaan die wonen in noordwest Melbourne, die ik heb ontmoet in Mackay. Dinsdag met hun naar de Eureka Skytower in het centrum van Melbourne geweest, van waaruit je prachtige uitzichten hebt over Melbourne, vooral dankzij het mooie weer. Woensdag zijn we naar het !!!strand!!! (op 16 DECEMBER KERST) geweest. Was ontzettend warm, namelijk 39 graden, terwijl het bij jullie sneeuwt, vriest, kraakt… Zit momenteel weer in een hostel in Melbourne. Goed hostel dit keer tot dinsdag en dan verhuis ik naar een gedeelte in Melbourne waar het een beetje lijkt op Lloret de Mar in Spanje voor 2 weken. Hier verblijf ik dus met Kerst en Oud en Nieuw. Dichtbij het strand, want ik wil mijn kater uitslapen in de zon op het strand op 1 januari.

Dit was het wel weer een beetje. Jullie horen wel weer van mij en nogmaals…allemaal prettige feestdagen!!

Groeties Dennis

• 19 December 2009 - 11:02

Wicher & Greetje:

Dennis bedankt voor jouw prachtige reisverslag. Wij wensen ook jouw fijne Kerstdagen en een Gezond 2010

Groet W & G

• 19 December 2009 - 16:06

Judith & Andries:

Hoi Dennis,

Heel veel plezier met de feestdagen in het zonnetje! Alvast de allebeste reiswensen voor 2010!

groeten Judith & Andries

• 21 December 2009 - 15:03

Martina & Maik:

Hay Dennis!
    Wij willen jouw ook alvast mooie kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen. Wij in de sneeuw en jij lekker in de zon! We hebben net een iglo gebouwd naast huis, heerlijk die sneeuw!! En gisteren naar bogey geweest @ de Karre! Lekker druk en warm! Maar dat zonnetje bij jouw lijkt ons ook wel wat hoor!
    Zo te lezen vermaak je je nog steeds goed en maak je ontzettend veel mee. Lekker uitslapen op 1 januari opt strand en geniet er van! We zijn erg benieuwd hoe je kerst en oud en nieuw daar gaat beleven!

Liefs uit Tuk!

• 24 December 2009 - 07:09

John:

haa broer..

zie weer mooie foto's chef!! zo te zien vermaak je je best met kerst op strand...!! :)
    hier begint weer wat te dooien. zal nu ff laatste 2 ritten doen! enschede & lelystad.

nou kalm an en alvast fijne kerst(avond?)!!

groet!! John

• 24 December 2009 - 08:06

Bart Goudriaan:

He Dennis,

Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!

Goede feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Groet,
    Bart

• 24 December 2009 - 16:29

Janetta Bos:

Tjonge wat weer een mooi verslag! maar goed dat je niet aan claustrofobie lijdt! Brrrr, maar jij ook fijne kerstdagen en een vooral veilig reizend 2010

• 15 Januari 2010 - 12:48

Kor En Marina:

He Dennis,
    Een beetje laat maar weer een schitterend verslag gelezen!! Ook mooie foto´s zeg!! We zijn blij dat je het daar zo mooi hebt! Ik hoop dat je ons smsje nog gezelen hebt met kerst maar bij deze wensen we jou nog een goed 2010 en maak er nog een mooie tijd van daar!! Groetjes uit het koude Nederland waar nog steeds sneeuw ligt...

• 17 Januari 2010 - 14:58

Wicher & Greetje,:

Prachtig reisverslag. Je kunt hier wel je beroep van maken. Geniet ervan en tot horens.

W & G