Kerst en Nieuwjaar en Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu Kerst en Nieuwjaar en Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Dennis Wicherson - WaarBenJij.nu

Kerst en Nieuwjaar en Tasmania

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

17 Januari 2010 | Australië, Hobart

Hallo allemaal en welkom in 2010!! Hoop dat jullie allemaal leuke, gezellige dagen hebben gehad!! Hier in ieder geval was het goed!!

Zal weer even bij het begin beginnen.18 december 2009. Ben naar de Royal Botanic Gardens geweest. Hebben ze zowat in iedere grote stad in Australië. Hier hebben ze dan de verschillende bossen proberen na te bootsen in een park in de stad. Leuk om doorheen te lopen, helemaal als’t mooi weer is lekker bakken. Verder naar het strand geweest in St.Kilda waar ik 5 nachten heb verbleven, onder andere met Kerst. Had een hostel geboekt voor 12 nachten, maar dit bleek na 1 nacht niet echt mijn smaak te zijn, dus ben weer vertrokken en op zoek gegaan naar een ander hostel. Kerst was ontzettend vreemd. 2 Dagen voor Kerst was het 36 graden en 1e Kerstdag was het zo’n 24 graden. Kerstavond ben ik met Felicia (NL’se) uit eten geweest en naar Federation Square geweest om Christmas Carols te zien. Dit werd uitgevoerd in een park in Melbourne en overal in OZ uitgezonden op tv. Z o ook op een enorm scherm op Fed Square. Was weer even een stukje Ozzie cultuur opsnuiven. 1e Kerstdag zijn we met nog 2 NL’se een heerlijke strandwandeling gaan doen, daarna de Royal Botanic Gardens even gebakken in de zon en toegekeken hoe Australische families hier bijeen komen om gezamenlijk te ‘Kerst’-picknicken. Geëindigd op een heerlijk terrasje. ’s Avonds gezellig een filmpje gekeken en dat was dan de Kerst.

Tweede Kerstdag wordt hier Boxing Day genoemd. Is niet echt een feestdag, is meer een ‘totale uitverkoopdag’. Mensen staan ’s morgens te dringen voor de grotere winkels om maar als eerste binnen te zijn en de goedkoopste dingen weg te snaaien. Heel apart. Ik heb deze dag even aangepakt om over het Formule 1 circuit te lopen in Albert Park. Een door de pitstraat gelopen waar over zo’n 3 maand de duurste bolides staan opgesteld :). Op het moment is het gewoon openbare weg om het park heen, wat overigens ook erg mooi is aangelegd. Een enorm meer in het midden waar veel mensen hard lopen en dergelijke. Ook is er een voetbalstadium binnen het circuit en golfbanen. Verder nog een enorm zwembadencomplex. Na deze sportlocatie te hebben bekeken, moest ik natuurlijk ook naar het MCG (Melbourne Cricket Ground). Een enorm stadion op een locatie vlakbij de Australian Open velden, nieuw te bouwen voetbalstadion en een Rugby stadion. In het MCG speelden ze op het moment een cricket wedstrijd, maar aangezien ik het een nogal saaie sport vindt had ik maar besloten niet naar binnen te gaan. De 18e ga ik al naar de Australian Open om zo maar te zeggen.

Ondertussen was ik weer naar ander hostel verhuisd en 2 NL’se jongens leren kennen. Zondag ’s avonds naar Crown Casino geweest, gewoon om te kijken naar het gokken. Crown is enorm groot en wat een geld gaat er om daaro. Ongelooflijk. Paar keer zo’n goedkoop automaatje geprobeerd, maar dat was het dan ook wel weer. Maandag naar de Victoria Harbour gelopen en de Docklands. Was super mooi weer (zo’n 28 graden) dus was een super mooie wandeling. Lekker alleen, zodat je overal lekker op je gemakje kunt genieten en foto’s kunt maken. Zoals jullie waarschijnlijk ook wel merken aan mijn typen en de foto’s is Melbourne echt een super gave stad. De eerste stad voor mij waar ik wel een hele lange tijd zou kunnen verblijven. Enorm veel te zien en het straalt enorm veel muziek, sport en sfeer uit. Absoluut één van de mooiste steden waar ik ooit ben geweest, dat is zeker. ’s Avonds ben ik met Jasper naar Crown Casino geweest om te pokeren. Toch een keer zo’n ervaring meemaken. Dus 100 dollar gepint (!!niks meer!!) en een poging gewaagd…zat aan een klote tafel waar zo’n dikke Engelse zatlap al ruzie zat te maken met een nog ouwere zattere Ozzie kerel, waarvan het gehoor niet goed werkte. Die werkten mekaar aardig op de zenuwen dus, vandaar een beetje een vreemde sfeer. Werkte denk ik niet echt in mijn voordeel, aangezien ik al aardig nerveus was. Na ongeveer 45 minuten was het over en uit voor mij en (gelukkig Jasper net 2 minuten eerder) gingen we weer op naar het hostel.

Dinsdagavond nog een heerlijk terrasje gepakt met Jasper en de 2 NL’se vrouwen en genoten van de zonsondergang boven de oceaan. Echt heerlijk relaxt dus. Woensdag heb ik met Jasper gewerkt bij een evenement opbouwen. SummerDayze was op Nieuwjaarsdag en wordt gevierd in een park (Sidney Music Meyer Bowl). Om het gras te beschermen gebruiken ze kunststof matten. Hier dus de halve dag gewerkt terwijl het 36 graden en bloedje bloedje bloedje heet was door de noordenwind, afkomstig van de woestijn. Mja, weer een ervaring en een beetje praktijkoefening voor Dicky Woodstock ;-). Maar die matten is geen optie voor Dicky geloof me…rot werk.

Op oudejaarsdag even naar het strand geweest en ’s avonds in het hostel een stuk of wat van Freddie leeg gedronken tijdens een drankspel met 2 Engelsen en wat NL’ers. Super lachen. Het regende jammer genoeg ’s avonds, maar toch even naar Fed Square geweest om het vuurwerk te zien. Stelde eigenlijk niet veel voor in Melbourne, beetje jammer. Toevallig waren Laurence, Kerrie, Jacinta en familie er ook (waar ik gewerkt heb in Mackay) dus nog even bijgepraat met ze. Erg leuk om ze weer te zien. Laurence liet weten dat het suikerriet er goed voor stond wat ik heb onderhouden, dus dat was enorm goed te horen.

Nieuwjaarsdag beetje uitgerust en wat rondgehangen. Na het weekend te hebben doorgebracht in het hostel heb ik plannen gemaakt met Marlous (NL’se) en Jasper (NL’er) om naar Tasmanie te gaan en een auto te gaan huren. Ondertussen ook nog 2 andere super NL’ers tegen gekomen waar ik nog een paar dagen mee heb rondgehangen. Terrasje pakken, drankspelletje doen, van alles en nog wat dus. Tot woensdag en toen zijn we naar Hobart (Tasmanie) gevlogen. ’s Avonds druk op zoek geweest naar campervan te huren, maar vanwege het huurseizoen was alles al ruim ‘uitverhuurd’. Dus volgende dag gewoon langs de huurbedrijven gelopen en gelukkig was er ergens nog een hyundai accent over. 5-deurs, dus ideaal! Toevallig was net die week ook nog een NL’se meid in Melbourne aangekomen vanaf Nederland waarbij ik in de klas heb gezeten op middelbare school. Zij had wel oren naar Tasmanie, en wij hadden nog plekje over dus, easy going, waren we met z’n 4’en. Zijn naar Port Arthur geweest (oude gevangenis die de Engelsen gebruikten in de 19e eeuw om misdadigers uit Engeland te krijgen). Ook zijn we naar Bruny Island geweest wat een beetje leek op Kangaroo Island. Jammer genoeg raak je op een gegeven moment een beetje ‘gewend’ aan de mooie kustlijnen etc. dus zijn we naar de westkust getrokken. Deze kant is bebost, bebergt en bemeert. Echt ongelofelijk mooi en dit is het enige landschap wat niet op het vaste land van Australie voorkomt. Zaterdags hebben we tentjes en matjes aangeschaft en rijden maar. ’s Avonds sliepen we op een hemels kiezelstrandje aan een enorm meer tussen de bergen. Je probeert er foto’s van te maken, maar zo mooi als het is als je er bent, zo mooi komt het nooit over op foto, maar ik deed me best. Hier in de buurt was ook een enorm dam van 140 meter hoog waar ze elektriciteit opwekken. Erg indrukwekkend ook!! (Vooral als civiele ;-)).

Maandags zijn we naar de oostkant gereden om een Nationaal Park te bezoeken en lekker te gaan hiken. Jammer genoeg was het al een week of 2 erg droog geweest en was er hoog risico op bosbranden. Daardoor waren de wandelpaden gesloten. Shitachtige tegenvaller dus aan het eind van een lange dag. Gratis campingje gezocht en in de bush bush gekampeerd. Tijdens het kamperen kom je er dus achter dat vrouwen minder kunnen verdragen dan mannen haha. Vrouwtjes hebben het nogal snel koud bleek goed… Mja, aanbiedingen om met z’n 4’en in een tent te gaan lieten ze links liggen, dus hadden Jasper en ik ook weinig medelijden…

Na wakker geworden te zijn hebben we even heerlijk gedoucht bij een camping, waar we hoopten gratis gebruik te mogen maken. Blijkbaar had de camping baas ons toch gespot en toen ik terug kwam bij de auto naast de camping kwam hij even bij me op bezoek om te vragen of ik gedoucht had… Nee hoor, ik niet…(met natte haren en handdoek in me handen). Eerlijk als ik ben, kon ik dit maar één keer volhouden en bezweek ik al snel haha. Dus maar ff betaald voor 4 pers. Na een nacht op de harde grond heb je eerlijk gezegd wel 5 dollar over voor een lekkere warme douche bleek na overleg met de andere 3 misdadigers… Vervolgens zijn we naar Bicheno gereden waar een blowhole zit. Een gat in de rotsen waar het water omhoog spuit als de golven tegen de rotsen aanknallen. Super gaaf gezicht. Toen naar de Bay of Fires, nadat we de tent hadden opgezet op een behoorlijk hard waaiende camping met alle faciliteiten (zelfs WC !!). Bay of Fires bestaat uit enorm mooie stranden en een rotsformatie met een glooiende rode kleur. Erg mooi!!! De golven zijn hier ook redelijk hoog waar je uren van kunt genieten. ’s Avonds even heerlijk gebbq’t en volgende dag gereden via een waterval naar Mount Cradle Valley. Dit ligt vlakbij het hoogste punt van Tasmanië waar je enorm veel wandelingen kunt doen variërend van een uur tot 8 dagen. Onder andere de bekende ‘Overland Track’ begint hier. Jasper en ik zagen het wel zitten om de Cradle Mountain te beklimmen, dus zijn we ’s morgens vroeg opgestaan en zijn we om 9 uur begonnen met hiken. Begonnen op 900 mtr hoogte en na echt adembenemende uitzichten en paden en steile beklimmingen (waarbij we soms zelfs kettingen nodig hadden om ons aan op te trekken) kwamen we bij de Mount Cradle aan. Om deze te beklimmen moet je over grote rotsen lopen, klimmen, opklauteren. Geen wandelpad dus, alleen een richting aangegeven door paaltjes. Fantastische ervaring en dit vond ik zonder twijfel het mooiste aan Tasmanië. Vervolgens weer terug en toen bleek dat we de route hebben gedaan in 5.15 uur ipv de verwachte 6 – 8 uur die ervoor staat. Goed gedaan dus :).

Voor de volgende dag (vrijdag) had ik met Marlous de boot geboekt van Devonport naar Melbourne. Een 9 uur durende boottocht op de Spirit Of Tasmania II. Hele dag beetje op de bank gezeten/gelegen en uitgerust. Zaterdagmorgen ben ik naar de 3e qualificatie ronde wezen kijken van Michaëlla Krajicek op de Australian Open waar ze na een mooie pot jammer genoeg werd uitgeschakeld door Duitse Kerber. Wordt dus morgen geen groundpass aanschaffen voor de Aussie Open. Wel ga ik morgenavond naar het Rod Laver Stadium (Centre Court) waar Rafael Nadal speelt tegen een Australische speler in de 1e ronde. Hier kijk ik wel erg naar uit. Dinsdagavond vertrek ik dan van Melbourne naar Auckland (Noorder eiland) in Nieuw Zeeland waar ik tot 16 maart de tijd heb om naar Christchurch (Zuider eiland) te rijden. Heb er ontzettend veel zin in, want als ik die verhalen hier zo hoor, moet het het mooiste land ter wereld zijn. Afwachten dus!!

Allemaal ook erg bedankt voor de nieuwjaarswensen en andere reacties… Keep doing it!!!!

Cheers!!

• 17 Januari 2010 - 11:21

Rick:

Jooh Dennis,

Dat klinkt allemaal weer erg mooi! Op de 1 of andere manier zien die foto's er toch iets stralender uit dan die van mij, zou dat met het weer te maken hebben ;)?

Groet,
    Rick

P.S. De Hertog Jan smaakte nog als vanouds hoor :P!

• 17 Januari 2010 - 17:24

Aleida:

heey Dennis,
    Wat een 'adventure' allemaal! En heel veel mensen leren kennen, super!

Dus je hebt voor aankomend woodstock nog wel wat tips hahaha..
    Wij zitten nog steeds in de kou (al een maand lang!) Wel raar zeker om de feestdagen in warmte te vieren! Heb je dat ook een keer meegemaakt toch..

Nog heel veel plezier en ik blijf je zeker volgen!

Liefs Aleida

• 18 Januari 2010 - 12:53

Nicole:

He Dennis,

Toch maar mooi dat je naar Tasmanie bent geweest! Klinkt super! Ben benieuwd naar de rest van de foto's!
    Veel plezier vanavond bij de Australian open en misschien zien we nog een blik van je op tv!

Groetjes vanuit 't wold...